Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Witaj
Login:

Hasło:


Zapamiętaj mnie

[ ]

Warto odwiedzić

Testy, Quizy Online

tests-icon.png

Zeskanuj kod
qrcode

Leap Motion

leap.png
Pogromca Kinecta
i Sony Move?


KinEmote

KinEmote.jpg

Wiimote WB vs Comercial WB

tn_ipboard.jpg

Kontakt

Imię
Email
Temat
Treść


Wpisz powyższy kod





Wykonanie


wiimote-front.png

Tablica interaktywna  - zrób to sam - dla początkujących (instrukcja i zasoby)
Szczegółowa instrukcja wykonania oraz linki do oprogramowania oraz dodatkowych zasobów.


Dlaczego ... no i "jak?" Tablica interaktywna jest wynalazkiem bardzo przydatnym w pracy nauczyciela. Niestety ceny tablic są tak wysokie, że mało która szkoła może sobie na nią pozwolić. Dlatego właśnie warto zbudować WiimoteWhiteboard.

WiiMote Sednem całego rozwiązania jest tzw. WiiMote (Wii Remote) czyli manipulator do konsoli Wii, znany przede wszystkim z zastosowanych w nim akcelerometrów. Nam będą zbędne - interesuje nas najbardziej kamera podczerwieni zainstalowana w tym urządzeniu, a dokładniej kamera z filtrem podczerwieni. To rozwiązanie powoduje, że WiiMote "nie widzi nic" oprócz światła podczerwonego. Naszym zadaniem jest zatem zbudowanie "latarki" która na ścianie "umieści" plamkę światła...podczerwonego.
O ile światło słoneczne może być nieco kłopotliwe (a zwłaszcza refleksy), to w przypadku mało złośliwego otoczenia obecność światła słonecznego w pomieszczeniu powinna niczemu nie przeszkadzać.
Można kupić go np. tutaj.

Komputer WiiMote łączy się z komputerem przez bluetooth. O ile nasz komputer potrafi obsługiwać urządzenia bluetooth, problemem jest jedynie oprogramowanie. Oto przykładowe linki do oprogramowania:
1. Dla komputerów Macintosh - program WiimoteWhiteboard, autor: Uwe Schmidt. Jest programem OpenSource. W najnowszej wersji działa dość stabilnie, w jasny sposób komunikuje problemy synchronizacji. Rewelacyjny interfejs pokazuje szczegóły "widzianych" "światełek" podczerwieni, ich lokalizację, poziom baterii oraz umożliwia wybór trybu obsługi: ruch myszy lub klikanie.  Strona projektu. Program do pobrania.
2. Dla systemu Windows - program WiimoteWhiteboard, autor: Johny Chung Lee. Autor jest osobą uznaną wśród wtajemniczonych za najbardziej kompetentną, również uznaje się go za "ojca" całego pomysłu. Koniecznie sprawdź stronę projektu, ponieważ jest tam wiele innych fascynujących zastosowań WiiMote pokazanych w filmikach YouTube. Program dostępny jest m.in. tutaj
Ja osobiście używam programu Smoothboard i uważam ze jest to najlepszy program dostępny pod Windows
3. Wersja uniwersalna (cross-platform) napisana w javie, autor: Uwe Schmidt. OpenSource. Program dostępny tutaj.
4. Dla systemów Linux - wraz z instrukcją instalacji i adresami do aplikacji, na przykładzie Ubuntu 8.10.

Latarka
(pisak) Najtrudniejszym zadaniem jest więc zbudowanie (zlutowanie) źródła światła podczerwonego (czyli "diodowej latarki IR"). Jest to niezwykle proste zadanie, nadające się nawet na pierwszą przygodę dla "zupełnie zielonych". Potrzebne będą następujące elementy:

1. dioda podczerwieni (szczegóły niżej),
2. kieszeń na baterię AA czyli "paluszek" (lub inne rozwiązanie),
3. włącznik/guzik (łącznik astabilny, czyli załączający chwilowo obwód),
4. opornik (szczegóły niżej),
5. zużyty pisak lub jakakolwiek inna obudowa,
Dobór opornika zależy od rodzaju użytej diody i od zasilania, wyjaśnimy to poniżej.
Tutaj jest rysunek przedstawiający najprostszy możliwy irPen (pióro świetlne na podczerwień), autor: Johny Chung Lee. Jeżeli chcemy osiągnąć optymalny sposób działania irPena (żeby ani nie zużywał zbyt szybko baterii, ani nie "świecił" niepotrzebnie zbyt słabo), warto odpowiednio dobrać opornik. Nie musimy się przejmować brakiem wiedzy w tym zakresie, ponieważ łatwo policzymy go tutaj. Wystarczy, że będziemy znać parametry diody i zasilania.
Najprostszym sposobem sprawdzenia czy nasz pisak/wskaźnik działa jest użycie aparatu telefonu komórkowego. Włączamy aprat fotograficzny w telefonie i obeserwujemy czy nasz pisak/wskaźnik świeci.

Zasilanie Rodzaj zasilania jest absolutnie obojętny. Może to być duża lub mała bateria, mogą być dwie lub cztery. Większe baterie zwykle dłużej działają, ale to nie jest zasada. Załóżmy że zdecydujesz się na "zwykłe paluszki" czyli AA. Masz dwie możliwości, ponieważ "paluszki" mają napięcie 1.5 V w przypadku "jednorazowych" np. alkalicznych, albo 1.2 V w przypadku baterii wielokrotnego ładowania (rechargeable). Wybierz Twoje rozwiązanie i zapisz napięcie na kartce lub wprost w podanym wcześniej kalkulatorze. Przy zasilaniu "mocnej" diody jeden "paluszek" niestety nie wystarczy.
rodzaj bateriinapięcie maksymalne
"paluszki" zwykłe lub alkaliczne AA (jak również AAA czyli "małe")1.5 V
"paluszki" akumulatorki AA (jak również AAA czyli "małe") czyli do wielokrotnego ładowania1.2 V
dwie baterie połączone szeregowodwa razy większe napięcie

Dioda i jej parametry Każda dioda ma swoje parametry. Ma ich dużo. Na szczęście nas interesuje tylko kilka. Najważniejsze to "forward current" czyli prąd przewodzenia, w typowej diodzie ir = 130mA. Drugi parametr to "forward voltage" czyli napięcie zasilania, w typowej diodzie poniżej 1.5V. Ostatni parametr to kąt świecenia, w typowej 30 stopni. Te parametry są niezbędne, aby kalkulatorek mógł wyliczyć jaki opornik mamy kupić.
rodzaj diodyforward currentforward voltagekąt świecenia
typowa ("zwykła") dioda IR, na przykładzie Siemens LD271130 mAmax 1.5 V30 stopni
dioda IR "mocy", na przykładzie Edixeon EDEI-1LA3700 mAmin 1.6 V, max 2.4 V120 stopni

Dioda jest elementem, który przewodzi prąd tylko w jednym kierunku*. Więc jeżeli nie "świeci", to może wystarczy ją przylutować "na odwrót". Po czym poznać, czy dioda (która nie świeci światłem widzialnym) świeci-czy-nie-świeci? Wystarczy "popatrzeć" na nią przez np. aparat fotograficzny w telefonie komórkowym. Nie wierzysz lub nie wiesz jak to wygląda? Sprawdź na zwykłym pilocie od telewizora.
Ja używam diody TSAL 6400, którą można kupić bez problemu na Allegro

Wiimote jako Presenter Kontroler ma też drugie zastosowanie jako prezenter do przeprowadzania różnego rodzaju pokazów, prezentacji i.t.p.
Aby z niego skorzystać przełączamy program SmoothBoard w tryb Presenter, wybieramy odpowiednio zdefiniowany przez autora zestaw poleceń w zależności od potrzeby (możemy też skonfigurować swój zestaw)
Aby Wiimote działał prawidłowo musimy mu w tym pomóc.
W tym celu w okolicy tablicy (z boku, pod spodem) umieszczamy źródło światła podczerwonego (taki punkt odniesienia). Od tej pory mamy wypasiony prezenter, który oprócz standardowych czynności potrafi reagować na nasze gesty dzięki wbudowanym akceleratorom ruchu.

Wiimote jako kontroler gier na PC Jak by tego było mało to nasz kontroler może nam jeszcze posłużyć jako kontroler do PC-towych wesji niektórych gier (np: CS, NFS).
Wystarczy pobrać z internetu darmowy program GlovePie oraz skrypt pod niego do danej gry i już gramy w CS-a za pomocą Wiimota

Podsumowanie
WiiMote zestawiony w parę przez bluetooth z komputerem przesyła do niego obserwowane przez siebie kropki podczerwonego "światła". Zastosowane oprogramowanie zamienia zdarzenia związane z tym światłem na zdarzenia w systemie operacyjnym typowe dla myszki komputerowej (ruch lub kliknięcie).

Potrzebne elementy: Komputer z bluetooth, WiiMote, irPen, 2 baterie AA do WiiMote, 1 bateria AA do irPena (lub inne zastosowane zasilanie), oprogramowanie. Co trzeba zrobić? Jedynie irPena. Co trzeba kupić? resztę. Oprogramowanie jest darmowe (OpenSource).
Powodzenia...
Masz pytania Tel:.
qrcode
668167915




Aktualny Czas



Cyfrowy Dom

pilight bezprz.png


Wesprzyj projekt

Wiimote Presenter

wiimote white.png

Wizualizer

wizualizer.jpg

Status GG

Whiteboard na YT

Online
Gości: 1, Użytkowników: 0 ...

Najwięcej online: 8
(Użytkowników: 0, Gości: 8) dnia 22 sie : 16:04

Witaj !!!
Twój IP adres to:
54.166.203.76

Twój HOST to:
ec2-54-166-203-76.
compute-1.amazonaws.com

Serwis oparty na
e107